Sociale medier

Derfor skal du være på Pinterest

Kalender-ikon

April 13, 2022

sort ur-ikon

6 min

Sort pil-ikon

Video i artiklen

Pinterest er det nok mest undervurderede sociale medie, særligt hvis du sælger produkter til kvinder i målgruppen 40+ på B2C markedet.

Inspirations-medie - med købeklar målgruppe

Ville det ikke bare være lækkert, hvis du kunne møde kunder, som allerede har et købsbehov og er i inspirationssøgnings fasen på deres købsrejse?
Det er rent faktisk muligt, specielt hvis du sælger produkter eller services, som er målrettet den købestærke målgruppe af kvinder over 40 år.

5 gode grunde, til at du skal være på Pinterest

  • 1,4 mio. danske brugere på Pinterest
  • Ikke betalte opslag har en meget længere levetid end på andre sociale medier
  • Brugerne har allerede et behov, og søger inspiration til at finde det helt rigtige produkt
  • Gennemsnitlig ordreværdi på køb er næsten 3 gange så høj som på Facebook køb
  • Halvdelen af brugerne shopper

Kilde

Pinterest - velkendt koncept på en ny måde

I min barndom var der et stort udvalg af mode, inspiration og annonceblade i papirform. Opslagstavlen på biblioteker, supermarkeder og sportshaller blev flittigt brugt, Pinterest er et socialt medie, som er en kombination af disse, bare i en digitaliseret udgave.

Hvad kan pinterest

Et socialt medie, som skiller sig ud fra de gængse sociale medier, som fx Facebook, Instagram, og LinkedIn. Det, der gør Pinterest helt unik, er, hvis jeg skal sammenligne med nogle af de andre mere kendte medier, at det er en slags kombination af Google og Facebook, der er mulighed for at søge efter noget helt specifikt i søgefeltet, eller blot får inspiration i det tilpassede feed efter dine interesser og tidligere søgninger.

Den korteste måde at beskrive Pinterest er, at det er en slags inspiration-søgemaskine, hvor brugerne søger efter inspiration gennem videoer og billeder. På denne måde får brugeren inspiration til nye ideer og finder nye produkter, som ikke er så brand-fokuseret som en normal googlesøgning, ville være.

Hvordan virker det så?

Det fungerer lidt som en opslagstavle, hvor brugeren kan gemme alle de inspirerende opslag, og organisere opslagene ved hjælp af forskellige opslagstavler (pinboards). På Pinterest-sprog kaldes det at pinne eksempler på pinboards kunne være en bruger, der navngiver deres pinboards “strikkeopskrifter”, “Bryllup”, og “indretning”.

Som virksomhed kan du oprette pinboards og pins, der inspirerer brugeren med dine produkter, der kan tilføjes titel, tekst, og beskrivelser til dine produktbilleder og videoer, der kan også tilføjes et link til dit produkt på din hjemmeside, et blogopslag eller noget helt andet, du gerne vil guide brugeren hen til.

Det bedste ved dette, sociale medier er, at brugerne også kan oprette deres egne opslagstavler, som er en huskeliste, og når brugeren gemmer dit produkt, er det med til at give dit opslag en større rækkevidde.

Brugeradfærd

  • 83% har foretaget et køb, efter de har set indhold på Pinterest
  • 72% er blevet inspireret til at købe produkter, de ikke vidste, at de manglede
  • 89% bruger Pinterest til at få inspiration til fremtidige køb
  • 66% har opdaget nye brands og produkter på Pinterest

7 varekategorier, der gør det bedst på Pinterest

  1. Boligindretning
  2. DIY (gør det selv) og håndarbejde
  3. Kunst
  4. Underholdning
  5. Undervisning
  6. Mad & drikke
  7. Kvindemode

Dermed er det selvfølgelig ikke sagt, at Pinterest er begrænset til disse varekategorier. Alle virksomheder, som har flot visuelt indhold, har mulighed for at få succes. Virksomheder, som har en stærk brandidentitet, vil ofte også succes langt hurtigere, fordi det visuelle i opslagene hurtigere bliver genkendt.

Her kan du læse hvordan du udvikler en stærk visuel identitet for din virksomhed.

Bør du annoncere på pinterest?

Selvom jeg er stor fortaler for at lave så meget organisk (ikke betalte) kvalitetsindhold som muligt, og du netop kan komme ret langt med organiske opslag, så er der fordele ved at bruge nogle annoncekroner på Pinterest.

Betalt vs. organiske opslag

Som på mange andre sociale medier, så kan det noget forskelligt, betalt annoncering er kortsigtet, hvor du kan få hurtigere resultater, men annoncen kører kun, så længe du betaler for den. Hvor de organiske opslag arbejder for dig langsigtet, og ikke bare sådan pludselig forsvinder igen. Her kan det være en god ide' at arbejde med kvalitets indhold fx storytelling

Hvad kan annoncering ?

Sende trafik til dit website brugerne klikker 33% oftere over på en virksomheds website sammenlignet med andre sociale medier.

Det er 33% billigere at konvertere en bruger til kunde gennem annoncer på Pinterest i forhold til andre sociale medier

Højere gennemsnitlig ordreværdi end på fx Facebook - faktisk næsten 150% højere

Mine anbefalinger

Pinterest er et spændende medie, som har 1,4 mio. danske brugere. Fordi opslag er en meget længere levetid, en højere konverteringsrate og ordreværdi end på andre medier, gør det til et interessant medie at arbejde med, og Pinterest har et stort potentiale for virksomheder.

Som med alle andre former for digital markedsføring så kommer succes sjældent af sig selv. Derfor et Pinterest, et socialt medie som, alle andre, hvor virksomhederne skal have en klar strategi.

Dette betyder, at virksomheder skal sætte tid og ressourcer til at få lavet de visuelle, flotte og inspirerende opslag for at gøre deres opslag interessante nok til, at brugerne bliver nysgerrige og klikker videre fra opslaget eller gennem det på deres egne opslagstavler.

Brug for hjælp til Pinterest?

Inspirationssøgning-fasen er spændende? Så kontakt os, så kan vi hjælpe, både med at give dig et indblik, om Pinterest er det rette medie for din virksomhed, og til, hvordan du kommer igang med pinterest og annoncering på det spændende medie.

Jeg håber du blev lidt klogere

Jeg vil elske at høre fra dig, hvis du har spørgsmål, har brug for hjælp.

Kamille i organisk shape

Skrevet af Kamille Krog

Indehaver af Nozoo